مشاركة في اليومان الدراسيان المنظم من طرف مخبر علم اجتماع المنظمات والمناجمنت بمشاركة كل من فرقتي بحث الوطنية (pnr )
بعنوان:
" انعكاسات الثقافة التنظيمية على المؤسسة "
المنعقد بتاريخ: 23-24 أفريل 2013
بجامعة الجزائر2
ملخص:
تعد المؤسسات جزءا لا يتجزأ من حياتنا, فنحن كأفراد وجماعات نرتبط بمؤسسة أو أكثر وخاصة في مجال العمل, غير أن هذه المنظمات والعمل فيها لا يزال أمرا محيرا فهمه سواء كان ذلك من حيث تركيبتها (القادة, العاملين) أو من حيث أداؤها وطبيعة العلاقة داخل هذه المؤسسات بين القادة الإدارية والعاملين أو علاقة هذه المنظمات, إلا أن هذه التفسيرات لم تصل بعد إلى درجة تمكننا من التفسير الكامل لما يجري فيها والسيطرة عليها والتنبؤ بما سيجري في المستقبل.
فالعامل الذي بدأ العمل حديثا يواجه العديد من المشاكل سواء تخرج من الجامعة أو كان يشتغل في مؤسسة سابقة, وتتمثل هذه المشاكل عادة في التأقلم مع البيئة الجديدة, وتعلم أنماط العمل التي تميز هذه المؤسسة والتي لها خصوصية خاصة وهو ما يتعلق بالثقافة التنظيمية, فهو يواجه العديد من المواقف التي يحاول من خلالها العاملين القدامى ترسيخ الثقافة التنظيمية للعامل الجديد فمثلا يجد من يقول له "نحن نقدم التقارير اليومية الخاصة بالمؤسسة في المساء دائما" "نحن نعمل بطريقة الأفواج" "هذا هو اللباس الخاص بالمؤسسة", هكذا يتم بصورة آلية ترسيخ الثقافة التنظيمية, لكن هناك مجموعة من العوامل التي تساعد على ترسيخها والتي تتمثل في توافق الثقافة التنظيمية مع الإستراتيجية وتوافقها مع البيئة الداخلية والبيئة الخارجية.
والثقافة التنظيمية قابلة للتطوير من خلال التفاعل بين العاملين والأعمال اليومية تساعد على ذلك وأيضا عن طريق الاحتفالات والطقوس والرموز الخاصة بالمؤسسة وهي قابلة للتغيير.
Summary:
Institutions are an integral part of our lives, we as individuals and groups linked by the institution or more, especially in the field of work, is that these organizations and work is still puzzling to understand whether it's in terms of the composition (leaders, workers) or in terms of performance and the nature of the relationship within these administrative institutions between leaders and employees or the relationship of these organizations, but these explanations have yet to reach the degree enables us full explanation of what is happening and to control and predict what will be in the future.
Worker who started work recently faced many problems, both graduated from the university or had been employed in earlier institution, and are these problems usually cope with the new environment, and learn work patterns that characterize this institution, which has a special private has to do with organizational culture, it faces many positions that tries through which employees veterans establish the organizational culture of worker new instance finds it says to him, "We offer daily reports of the Foundation in the evening always" "We are working in a manner cohorts" "This is the dress of the Foundation", is thus automatically consolidate organizational culture , but there are a range of factors that help to consolidate and that is to approve the organizational culture with strategic and compatibility with the internal environment and the external environment.
The organizational culture can be developed through the interaction between the actors and the daily business help and also through ceremonies and rituals and symbols of the Foundation are subject to change.